Smarowanie przekładni łańcuchowej
Łańcuchy do poprawnej pracy wymagają regularnego smarowania. Prawidłowo smarowany łańcuch zapewni długą bezawaryjną pracę maszyny. Nie smarowany łańcuch bardzo szybko ulega zużyciu ponieważ pomiędzy tulejkami a sworzniem oraz płytkami wytwarza się tarcie a drobiny metalu czy też zanieczyszczeń z otoczenia działają na powierzchnie jak ścierniwo. Najlepsze są układy napędowe z łańcuchem zamknięte w szczelnych obudowach, gdzie olej podawany jest na koła zębate w miejscu styku z łańcuchem. Oczywiście nie wszędzie można zastosować takie rozwiązanie. Często łańcuchy pracują na otwartej przestrzeni nie osłonięte w żaden sposób w bardzo trudnych warunkach, w dużym zapyleniu, zapiaszczeniu czy w kontakcie z wodą. W takim układzie tym bardziej nie wolno zapominać o smarowaniu łańcucha.
Poniżej przedstawię najbardziej popularne metody smarowania łańcucha w przekładniach łańcuchowych.
Smarowanie ręczne łańcucha:
Ten rodzaj smarowania jest najmniej wydajny i nadaje się głównie do przekładni pracujących okazjonalnie z małymi i średnimi prędkościami. Smarowanie wykonuje się za pomocą olejarki i pędzla. Pędzlem zbiera się brud z powierzchni łańcucha przed jego naolejeniem, następnie olejarką wkrapla się olej do szczeliny pomiędzy zewnętrzną i wewnętrzną płytkę ogniwa łańcucha. Smarowanie takie powinno być wykonywane raz dziennie, jeśli to możliwe raz na osiem godzin pracy łańcucha.
Smarowanie kropelkowe łańcucha:
Smarowanie kropelkowe jest trochę wydajniejsze od smarowania ręcznego ponieważ w miarę stale naoleja łańcuch. Wykonuje się je za pomocą igły kroplówki, z której kapią krople bezpośrednio na łańcuch lub za pomocą knota z materiału filcowego, który nasącza się olejem. Wadą tego sposobu smarowania jest to że występują duże straty oleju i trzeba pilnować poziomu oleju w zbiorniku kroplówki.
Smarowanie kąpielowe (zanurzeniowe) łańcucha:
Smarowanie zanurzeniowe łańcucha to jeden z wydajniejszych sposobów smarowania łańcucha. Takie smarowanie zapobiegnie przedwczesnemu zużyciu łańcucha. Trzeba pamiętać o istotnym czynnikach przy smarowaniu tego typu. Zanurzenie łańcucha w kąpieli olejowej nie może być ani zbyt płytkie ani za głębokie. Odpowiednia głębokość na którą powinien być zanurzony łańcuch w kompieli olejowej to wysokość rolek lub tulei. Zbyt płytkie zanurzenie nie umożliwia dotarcie oleju we wszystkie miejsca w łańcuchu, szczególnie pomiędzy sworzeń a rolkę. Zbyt głębokie zanurzenie może spowodować nagrzewanie się oleju od pracującego łańcucha i jego przedwczesne utlenienie.
Smarowanie pierścieniem olejowym (smarowanie rozbryzgowe) łańcucha:
W tym rodzaju smarowania łańcuch pracuje ponad poziomem oleju. Na kole zębatym napędzającym łańcuch zamontowana jest specjalna tarcza, która jest zanurzona w oleju na głębokość od 12,7 mm do 25,4 mm. Obracając się wyrzuca ona kropelki oleju na osłonę łańcucha, która posiada specjalną budowę skraplającą olej i i rozprowadzającą na całej szerokości łańcucha. Jeżeli łańcuch jest szerszy niż 127mm konieczne jest zamontowanie dysków wirówki oleju na obu końcach koła zębatego. Prędkość obwodowa koła wirówki powinna wynosić od 3 m/s do max 40 m/s, zwykle około 12,5 m/s
Smarowanie ciśnieniowe łańcucha:
Ten rodzaj smarowania zaleca się do zastosowania w napędach bardzo szybkich i mocno obciążonych. Smarowanie odbywa się za pomocą dysz doprowadzających olej ustawionych w pobliżu styku koła zębatego z łańcuchem. Dysze powinne być tak ustawione by rozpylać olej na całą szerokość łańcucha a nawet nieco wychodzić poza jego obrys. Do dysz rozpylających olej doprowadzany jest za pomocą pompy pod ciśnieniem. Często w układ włączona jest jeszcze dodatkowa chłodnica oleju.
Opracowano na podstawie materiałów Donghua.
Tags: smarowanie kropelkowe, smarowanie ręczne, smarowanie łańcucha, smarownie, smarownie rozpryskowe
1 września, 2014 at 5:43 pm
Super informacje właśnie takich szukałem. czekam na kolejne informacje na temat łańcuchów.
6 września, 2014 at 8:57 am
Właśnie takich informacji mi było potrzeba. Musze to wszystko teraz przemyśleć i w razie czego będę pisał swoje uwagi.