red orange yellow green blue pink

Smarowanie przekładni łańcuchowej

Łańcuchy do poprawnej pracy wymagają regularnego smarowania. Prawidłowo smarowany łańcuch zapewni długą bezawaryjną pracę maszyny. Nie smarowany łańcuch bardzo szybko ulega zużyciu ponieważ pomiędzy tulejkami a sworzniem oraz płytkami wytwarza się tarcie a drobiny metalu czy też zanieczyszczeń z otoczenia działają na powierzchnie jak ścierniwo. Najlepsze są układy napędowe z łańcuchem zamknięte w szczelnych obudowach, gdzie olej podawany jest na koła zębate w miejscu styku z łańcuchem. Oczywiście nie wszędzie można zastosować takie rozwiązanie. Często łańcuchy pracują na otwartej przestrzeni nie osłonięte w żaden sposób w bardzo trudnych warunkach, w dużym zapyleniu, zapiaszczeniu czy w kontakcie z wodą. W takim układzie tym bardziej nie wolno zapominać o smarowaniu łańcucha.

Poniżej przedstawię najbardziej popularne metody smarowania łańcucha w przekładniach łańcuchowych.

Smarowanie ręczne łańcucha:

smarowanie lancucha reczne

Smarowanie łańcucha – ręczne

Ten rodzaj smarowania jest najmniej wydajny i nadaje się głównie do przekładni pracujących okazjonalnie z małymi i średnimi prędkościami. Smarowanie wykonuje się za pomocą olejarki i pędzla. Pędzlem zbiera się brud z powierzchni łańcucha przed jego naolejeniem, następnie olejarką wkrapla się olej do szczeliny pomiędzy zewnętrzną i wewnętrzną płytkę ogniwa łańcucha. Smarowanie takie powinno być wykonywane raz dziennie, jeśli to możliwe raz na osiem godzin pracy łańcucha.

 

 

 

 

Smarowanie kropelkowe łańcucha:

smarowanie lancucha kropelkowe

Smarowanie łańcucha – kropelkowe

Smarowanie kropelkowe jest trochę wydajniejsze od smarowania ręcznego ponieważ w miarę stale naoleja łańcuch. Wykonuje się je za pomocą igły kroplówki, z której kapią krople bezpośrednio na łańcuch lub za pomocą knota z materiału filcowego, który nasącza się olejem. Wadą tego sposobu smarowania jest to że występują duże straty oleju i trzeba pilnować poziomu oleju w zbiorniku kroplówki.

 

 

 

 

Smarowanie kąpielowe (zanurzeniowe) łańcucha:

smarowanie lancucha kompiel

Smarowanie łańcucha – zanurzeniowe (kąpielowe)

Smarowanie zanurzeniowe łańcucha to jeden z wydajniejszych sposobów smarowania łańcucha. Takie smarowanie zapobiegnie przedwczesnemu zużyciu łańcucha. Trzeba pamiętać o istotnym czynnikach przy smarowaniu tego typu. Zanurzenie łańcucha w kąpieli olejowej nie może być ani zbyt płytkie ani za głębokie. Odpowiednia głębokość na którą powinien być zanurzony łańcuch w kompieli olejowej to wysokość rolek lub tulei. Zbyt płytkie zanurzenie nie umożliwia dotarcie oleju we wszystkie miejsca w łańcuchu, szczególnie pomiędzy sworzeń a rolkę. Zbyt głębokie zanurzenie może spowodować nagrzewanie się oleju od pracującego łańcucha i jego przedwczesne utlenienie.

 

 

 

 

 

 

 

Smarowanie pierścieniem olejowym (smarowanie rozbryzgowe) łańcucha:

smarowanie lancucha rozpryskowe

Smarowanie łańcucha – pierścieniem olejowym (rozpryskowe)

W tym rodzaju smarowania łańcuch pracuje ponad poziomem oleju. Na kole zębatym napędzającym łańcuch zamontowana jest specjalna tarcza, która jest zanurzona w oleju na głębokość od 12,7 mm do 25,4 mm. Obracając się wyrzuca ona kropelki oleju na osłonę łańcucha, która posiada specjalną budowę skraplającą olej i i rozprowadzającą na całej szerokości łańcucha. Jeżeli łańcuch jest szerszy niż 127mm konieczne jest zamontowanie dysków wirówki oleju na obu końcach koła zębatego. Prędkość obwodowa koła wirówki powinna wynosić od 3 m/s do max 40 m/s, zwykle około 12,5 m/s

 

 

 

 

Smarowanie ciśnieniowe łańcucha:

smarowanie lancucha cisnieniowe

Smarowanie łańcucha – ciśnieniowe

Ten rodzaj smarowania zaleca się do zastosowania w napędach bardzo szybkich i mocno obciążonych. Smarowanie odbywa się za pomocą dysz doprowadzających olej ustawionych w pobliżu styku koła zębatego z łańcuchem. Dysze powinne być tak ustawione by rozpylać olej na całą szerokość łańcucha a nawet nieco wychodzić poza jego obrys. Do dysz rozpylających olej doprowadzany jest za pomocą pompy pod ciśnieniem. Często w układ włączona jest jeszcze dodatkowa chłodnica oleju.

 

 

 

 

 

 

Opracowano na podstawie materiałów Donghua.

 

 

 

 

Tags: , , , ,

2 komentarze to “Smarowanie przekładni łańcuchowej”

  1. Jarek Says:

    Super informacje właśnie takich szukałem. czekam na kolejne informacje na temat łańcuchów.

  2. Pianino Says:

    Właśnie takich informacji mi było potrzeba. Musze to wszystko teraz przemyśleć i w razie czego będę pisał swoje uwagi.

Leave a Reply